OP Pinky VI «Dogs of war!»

Da er det på tide å komme med litt info om OP Pinky VI. Ja, jeg vet det ble sagt at OP Pinky V ble siste i rekken, men vi har bestemt oss for å beholde navnet. Alt det andre er nytt.

Forum for spillet finner dere her:  http://www.storspill.airsoftforum.no/index.php

Først litt rene fakta. Spillet blir holdt 7-9 aug 2009 i Elverum. For de som har vært med noen år. Det vil være omtrent i samme område som OP Pinky I-III. Påmelding vil starte 1 mai kl 18:00. Spillet vil ha rundt 200 deltagere. Spillet er kun åpnet for NASF medlemer, men våre utenlandske venner er selvsagt hjertelig velkommen. NASF regler vil gjelde for alle.

Elverum: 7-9 Aug 2009

Spillavgift: 500 kr

Det vil i tiden frem mot spillet komme stadig mer info ut. I første omgang kommer det dere trenger for å melde dere på.

Vi tar også gjerne i mot forslag til et sånn fancy photoshop banner/poster som noen er så flink til å lage, send ditt forslag til addressen som er oppgitt lenger ned. Bruk bakgrunnsinfoen som inspirasjon. Dette er tiltenk å bli satt inn her, og evt brukt i andre sammenhenger for å reklamere for spillet. Evt spørsmål om spillet kan sendes på samme mail addresse. Mail: tiger.morgan@c2i.net

Bakgrunnshistorie: Da Sovjet kollapset på begynnelsen av 1990 tallet ble republikken Northland selvstendig etter 70 år med Sovjetisk styre. Northland hadde en samlet befolkning på rundt 8 milioner, og en variert infrastruktur. Landet hadde også et folk som var delt i to. Den sørlige delen besto stortsett av regionens opprinnelige beboere, mens de nordlige delene hadde et stort innslag av etniske russere. I sør lå mye av landets industri, og naturresurser. 

Den lyse tiden etter sovjet sitt fall, og de flotte tankene om demokrati og velstand møtte kjapt på enorme problemer. Landet manglet alt, og forsøkene på å kvitte seg med ALT som henviste til Sovjet gjorde at mye som fungerte ble forkastet for å starte på nytt. Resultatet ble en enorm ledighet, spesielt i nord, og et land som ikke hadde penger.

20 feb 1995, mens verden var opptatt med Bosnia, rullet plutselig en kolonne med militære kjøretøy inn i hovedstaden Bahal. I løpet av kort tid ble alle offentlige bygg, fjernsyns og radio overtatt av militære styrker. I det som kan kalles et blodløst kupp tok hærsjefen General Medjok kontrollen over landet. I starten virket dette som om det kunne ha positiver trekk, med militær presisjon og orden ble det sparket liv i næringslivet, bedrifter ble gjenåpnet, og folk ble bedt om å «trekke i en rettning for landets fremtid!». I løpet av det første året etter kuppet så sank ledigheten, bedrifter kom seg på beina igjen, og noe utenlandsk kapital var kommet til. Så begynnte folk å tenke på demokrati, frie valg, og at folket skulle bestemme.

Det begynte som vanlig i universitetene, og blandt de unge. Små møter som utviklet seg til marsjer. Medjok viste sitt sanne ansikt. Hæren og Politiet ble sendt inn for å kvele motstanden, spesielt hard for seg gikk det i den sørlige byen Kava. Her ble det i følge menneskerettskilder drept over 2000 studenter når hæren åpnet ild mot en park. I måndene som fulgte virket det som om situasjonen hadde roet seg, men i okt 1996 ble en kolonne med militær kjørtøy stoppet uten for Kava, 25 soldater ble henrettet, alt av våpen og kjørtøy forsvant. Dette ble starten på en blodig borgerkrig i de sørlige delene av landet. Flere grupper opererte sammen om å nedkjempe sikkerhetsstyrkene. Den sørlige etniske befolkingen stuttet opp om opprørerne, og i løpet av Mars 1997 var kontroll i de sørlige deler av landet umulig. Etniske soldater joinet opprørerne, og tok med seg ekspertise og våpen. Da verdens samfunnet kom på banen ila sommern 1997 var landet allrede defacto delt. En FN delegasjon forhandlet frem en fredsavtale, og det sørlige Northland, med 3 milioner innbyggere opprettet staten Southland, med seg tok de 1/3 av Northland, nesten all tung industri, og de viktige mineral gruveområdene. Southland med støtte i fra FN skrev en demokratisk grunnlov, og ble en republikk med en folkevalgt president. Southland åpnet opp markedene sine for utenlandsk kapital, ga liberale konsesjoner til selskap som ville opprette seg, og klarte ila av få år å stable på beina en solid, om fortsatt liten økonomi.

Med et vestlig vennlig demokratisk styre, en villighet til å være med i det internasjonale felleskap, og medlemskap i PfP ble Southland snart en viktig støttespiller for NATO i område. Dette ga seg utslag i en vestlig struktur for de væpnede styrker, med vestlig moderne utrustning for den lille, men profesjonelle hæren.

Northland derimot forble et diktatur, allierte seg med hviterussland, og ble et lukket land for vesten. Uten store naturressurser, og uten tilgang til tung industri ble landet mer eller mindre stående fast i tiden. Befolkningen ble holdt under kontroll av store mengdere sikkerhetsstyrker, en propaganda apparat og et hat mot Southland, som hadde stjålet det som i deres øyne var rettmessig dems.

Sommern 2005 begynnte en gruppe som kalte seg «NUCS, Northland United Council of Southland», en politisk kampanje for å samle North og Southland igjen. De oppnådde veldig lite ved valget i 2006, og ble i grunn bare sett på som en propaganda sak fra Northland sin side. Etter valget gikk det 3 månder før det skjedde noe mer. En enorm bilbombe gikk av utenfor parlamentsbyggningen i Kava, blandt de nesten 200 døde var ledern av underhuset, statsminister, og finansminister. NUCS sin miliære ving tok på seg ansvaret, og lovet flere bomber.

Southland føyet seg inn i rekken av land som levde med terrorisme i året som fulgte. Selv om ingen av de påfølgende bombene gjorde så mye skade som den første, så var det uten tvil at NUCS spredde frykt. Flere angrep ble også rettet mot industri mål, og mot gruver i grenseområde mot Northland. Som et resultat valgte flere av de internasjonale aktørene å hente inn vakter fra flere PMC selskap for å passe på invisteringene sine. Southland ble også nødt til å deployerer militære styrker til grenseområde, noe som straks førte til økt spenning med Northland, som svarte med å øke sin militære tilstedeværelse. En økning som undelig nok ikke så ut til å hindre NUCS sine terrorister fra å tydelig krysse grensen til Northland når det var nødvendig. Både i Southland presse, og blandt vestlige regjeringer ble NUCS sett på som et produkt av Northland sin etterettningstjeneste, og en provokasjon for å destabilisere Southland i forkant av en evt krig.

Pr nå er situasjonen på grensen spent, om den vil føre til åpen krig vil kun fremtiden vise………..

Sider i spillet:

Spillet vil ha 2 hovedsider. Northland og Southland. I tillegg vil PMC, og andre ekstrne aktører være med som en mindre del.

Northland: Dette er en tidligere sovjet republikk, som har holdt på det gamle. Uniformer her vil være alt av tidligere sovjet/østblokk uniformer, OD uniformer, tiger striper, og gerilja soldater fra NUCS som operere i sivilt/militært. Det vil IKKE være lov å bruke NOE som helst form av NATO uniformer for Northland styrker. Dette gjelder også moderne russiske uniformer beregnet på operajoner samme med NATO (av den typen som ser ut som DPM og woodland). Våper her ser vi selvsagt også helst er østblokk, men vi aksepterer oldschool M16. G3, FAL, Ungå RIS og hypermoderene sikter/lasere hvis dere kan, men vi forstår at dere ikke kan kjøpe nye våpen bare for dette spillet. Men for stemmingens skyld, prøv å vær østblokk her også. Prøv også ungå NATO kamo vester så langt dette er mulig.

Strukturen på styrken blir noe andeledes ann tidligere år, da vi ikke kommer til å gi dere en ferdig struktur. Northland vil utgjøre ca 100 mann, og lag skal være fra 6-10 mann stor. Dere vil få en BC, som tar seg av organisering av sine folk slik han vil. Vi vil likevel at dere prøver å melde dere på som hele lag. Slik at BC bare kan sette lag inn i strukturen.

Southland: Som et vestlig orientert og åpent land. Som har deltat på internasjonale operasjoner, og er med i PfP har Southland adoptert, og blitt gitt store mengder matriell fra NATO land. Dette vil si at Southland styrker vil ha NATO uniformer, ingen TAN/OD PMC style uniformer. Vestlig våpen, ungå AK’er og annet østblokk, så fremt dere kan.

Southland vil også ha en litt mer uformell struktur i år, for å gi BC’ene mulighet til å organisere selv. Ca. 100 mann vil utgjøre styrken, her skal også alle lag være mellom 6-10 mann. Lagpåmelding er selvsagt å foretrekke.

Markører og spilledelse: Det vil i år ikke være like mye fokus på rollespill som det har vært de senere årene. Markør og spilledelses hovedoppgave vil være å holde spillet flyttende, og påse at de som spiller får et så bra spill som overhode mulig. Jeg trenger ca.20 frivillige til å være med å difte spillet. Her kan dere få oppgaver som «Sivile, PMC, Stridsdommer, høyere offiserer for sidene, osv. Planen er også å la dette rullere, slik at ingen blir sittende i samme rolle hele tiden (med untak for de som vil bygge seg en rolle og holde den gående gjennom spillet selvsagt). Hvis du vil være med å drifte OP Pinky VI. Send en mail til addressen nedenfor, og meld deg på. Du får spillet gratis, og mulighet til å være med å forme neste «episode» av Norges største og lengste spillserie.

Påmelding: kl 18 den 1 mai vil påmelding åpne. Før det vil vi gjerne ha inn påmeldinger for BC’er (gratis spill), og evt deres nærmeste sjefer. Så hvis du vil være den som leder Northland eller Southland, send en mail til addressen under. Vi tar også i mot påmelding til markør/spilleder gjengen nå, så det er bare å sende inn mail. Vanlige spillere som melder seg på før 1 mai kl 18 vil få mailene slettet.

Påmelding skal til: tiger.morgan@c2i.net  

Den skal innholde følgende:

Topic: Påmelding OP Pinky VI

Hvilken side du skal melde deg på: Northland, Southland eller Markør/spilleder.

Fullt navn, alder og klubb på ALLE medlemer av laget: Skal det være med noen under 18 uten disp, så må Verge og spiller være merket. Spiller med Disp må kontakte meg på mail for å få dette verifisert. Email addresse for kontaktmann: Tlf nr (mobil helst) for kontaktmann:Dere vil få svar mail med betalingsinfo ASAP etter at påmeldinge er mottatt av oss. ALLE på laget (ved lagpåmelding) MÅ betale samlet, inntil betaling er mottatt har IKKE laget sikker plass på OP Pinky VI. Betalingsfrist er 30 dager fra mottat mail.

Det blir kun mulig å melde på lag opp til 10 mann i størrelse, dette for å lette jobben til BC’ene når de skal fordele folk.

Hvis noen ønsker en lederrolle, som troppsjef eller annet, skriv dette i mailen.

Admin:

Par punkter om Admin for spillet. Hvor telt leir blir er enda ikke 100% avgjort. Men det vil være vann, toalett (porta, ikke WC), strøm, søpplecontainer og admin telt på stedet. Parkering vil ikke være ved teltene, men innefor kort gangavstand, dog mulig å laste av biler ved teltområde.

Oppdatering rundt telt leir vil bli gitt så fort det er på plass.

Tidsskjema: 

Fredag 7 aug:

Oppmøte innen kl 21:00. Kommer dere etter dette må dere gi beskjed til spilledelse.

21:10 Velkommen og sikkerhetsbrief for alle. Spørsmål rundt regler.

22:00 Brief med Northland commanders

22:45 Brief med Southland commanders

23:30 Møte for Markører og spilledelse

24:00 Ro, husk at folk skal opp tidlig neste dag, og være aktive.

Lørdag 8 aug:

07:00 Alle opp. Frokost og klargjøring.  Trenger dere lenger tid enn dette, stå opp før. OP Pinky venter ikke på dere!

08:30 Alle klar til spill, frokost spist og alt dere trenger for dagen pakket i sekk. Husk at det ikke er noen pause ila dagen.

08:31 Avmasj til de respektive siders spillbaser.

10:00 Spill start OP Pinky VI.

21:00 Spill slutt for dagen

21:30 Grilling og sosialt.

22:30 Møte for BC’er og Spilledere.

24:00 Ro, husk, nok en dag i morgen….

Søndag 9 Aug:

07:00 Alle opp. Frokost og klargjøring. Trenger dere mer tid, stå opp før!

08:30 avmasj til spillområde.

09:00 Spillstart for dag 2.

13:00 full dødtid begynner. Blir man skutt etter kl 1300, så er man ferdig med OP Pinky VI.

14:00 Spill slutt OP Pinky VI. Husk å dra med dere all søppel fra skogen og kast i container!

15:00 Debrief. De som evt må kjøre før dette er ferdig. Påse at dere rydder rundt egne telt og kaster egen søppel.

16:00 Hjemmreise for alle. Fullt mulig å sove over til neste dag for de som ønsker det, evt noen timer for de som må kjøre langt. Kjør forsiktig hjem. Sjåfører må påse at de har fått nok søvn til å kjøre tryggt!

Regler

 Reglene for OP Pinky VI. Reglene vil bli oppdatert uten varsel, og det er derfor viktig at alle følger med frem til det gis beskjed om at reglene er låst. Forhåpentligvis vil reglene bli låst så fort som mulig. Det er den enkelte spillers PLIKT å kunne ALLE reglene for OP Pinky VI. Det å ikke kunne reglene vil IKKE unnskylde å bryte de. Brudd på reglene vil føre til straff for deg, ditt lag, og din side. Det vil i ytterst konsekvens medføre at du og dine lagsmedlemer blir sendt hjem.Spilledelsen for OP Pinky VI vil sammen med stridsdommerne utgjøre spillets ”politi”, og deres ord er lov.Jeg vil påpeke en ting som går igjen. Beskyldinger om at folk ikke tar treff. Dette skjer på alle storspill, mer eller mindre rettmessig. Dette fører til dårlig stemmning for alle, og gjør at mange sitter igjen med en negativ opplevelse av hele spillet. Jeg ber derfor om at ALLE gjør auraen sin så stor som overhode mulig, og er MAKS oppmerksom på treff. Jeg er klar over at adrenalin og andre forhold kan gjøre det å kjenne treff vanskelig, men husk at det er bedre å ta 1000 treff for mye, enn et for lite. En annen ting jeg vil si. Det er det færreste av oss unt å kunne bekrefte på 30 meters hold at en 6mm stor bb som beveger seg i 100m/s+ virkelig treffer det vi tror den gjør. Hvis du er 210% sikker på at du har truffet folk som ikke melder seg ut, meld dette til spilledelsen, IKKE start en diskusjon om det med verken dine lagsmedlemer eller motstandere. Dette vil KUN føre til dårlig stemning. Vi i spilleledelsen vil selvsagt gjøre alt i vår makt til å ta de som jukser, men ikke la noens idioti ødelegge spillet for alle. Jeg vil også benytte anledningen til å si at hvis du blir bekreftet i å jukse, så vil DU personlig bli sendt hjem umiddelbart og laget ditt vil bli dømt døde. Jeg vil at alle skal tenke over at OP Pinky er et spill som involverer 150+ mennesker, IKKE la ditt ego ødelegge for andre!OP Pinky har alltid prøvd å innføre nye elementer i spillet. Så også i år. Noe vil dere sikkert kjenne igjen fra andre spill (vi sier ikke at vi finner på alt selv), og dere vil nok også se at noen elementer fra tidliger Pinky er borte.

Område: Spillet skjer i år på deler av samme område som OP Pinky I-III og det er nå 3 år siden vi var der sist med et så stort spill. Husk at vi er gjestene, ikke kast søppel i skogen og ikke ødlegg ting. Det vil være søpplesekker i alle basene, og i tillegg en kontainer ved teltplass (ber om at fulle sekker kastes i denne).

Alkohol:
Det er IKKE under noe omstendigheter lov med alkohol på OP Pinky VI. Blir du tatt med alkohol, eller påvirket av NOE rusmidler så blir du sendt hjem! Dette gjelder fra oppmøte fredag til dere forlater spillområde søndag.
Reglene for OP Pinky er skrevet for å regulere spillets gang, og for å gjøre spillet så underholdene som mulig for alle. Det er uten tvil hull i reglene, men personer som bevist utnytter disse hullene, og på den måten omgår reglens intensjon vil bli rapportert til stridsdommere, og gitt en advarsel. Neste gangs omgåelse av disse reglene VIL føre til en reaksjon mot den siden det gjelder.NASF har en regel som sier at ingen skal reise til og fra spill i full uniform. Kom og reis i sivile klær.  

Deathrag:
ALLE spillere og markører på OP Pinky VI SKAL ha med seg en ”deathrag”. Denne skal primært legges oppå hode, eller et annet synlig sted når spilleren er skutt. Orange eller Rød har vist seg å være den fargen som synes best. Dette trenger ikke være noen dyr sak, en oransje vaskeklut (til 10 kr) fungerer veldig bra. Denne skal bruke også når man ligger såret. Den tas av når spilleren er ferdig healet.

Radioer:Det er ikke tillatt å bruke ulovlige radioer på spillet. Det være ulovlig frekvenser, senderstyrke eller andre brudd. Det er MER enn nok lovlig samband på spillet. Bruk det!Det vil være Zodiac til utlån i år som tidligere. Men i år vil de enkelte som trenger radio måtte signere for de, og være ansvarlig for at de leveres tilbake ved spill slutt. Ladestasjoner vil være satt opp i leir område for å lade disse.

FPS regler:
NASF sine fps regler gjelder i utgangspunktet. Det vil si at følgende gjelder målt med excel 0.20g bb’s og forbundets cronoer, påse at du er innenfor før du kommer, ligger du for høyt vil du ikke kunne bruke våpnet:
0-350 fps: tillatt med fullauto ild. Dog kun semi i ”landsbyen”.
350-450 fps: kun semi auto ild. 20 meter sikkerhetsavstand
450-550 fps: kun bolt action våpen. 30 meter sikkerhetsavstand. (Ikke lov å mot kjøretøy).

Våpen vil bli merket med fargekode etter hvilken kategorier de er i ved croning, denne er det IKKE lov å fjerne, våpen uten merking vil føre til at du tas ut av spillet til våpenet kan verifiseres. Det vil selvsagt IKKE være samme fargekode som i fjor. Vi forbeholder oss også retten til å crone alle våpen random under spillet hvis vi finner det nødvendig. Våpen og magasiner:
Kun lowcap mag er lov. Dette er definert som mag med maks 99 kuler i magasinet. Jeg vet noen produsenter lager 100 skudds mag, og disse vil bli godkjent mot at man mister siste kulen på bakken. MG’er skal bruke sine spesifikke boksmag/trommelmag. Det er mulig å bære flere boksmag med seg i felt, det er tross alt du som skal bære det. Lading i felt skal IKKE skje, dette er KUN tillatt i mainbase. Blir du tatt i felt bærende på løs ammo vil du bli tatt for juks, og sendt hjem. Har du et våpen som det kun finnes highcap til, kontakt meg på for å diskutere alternativer.
Claymore miner med fjernutløser tillates bruk. INGEN snubletråd. Airsoft granater er IKKE lov. Ingen Pyro er tillatt under OP Pinky VI, med unntak av noe i bruk av markører for spesifikke ting. Vi har i år ikke laget noen standar for lagoppsett og våpenmix. Dette regner jeg med at BC’er løser på en logisk måte ut i fra lagets rolle i spill. Evt spør hvis dere er usikre.
Firesupport:I år vil det ikke være noe art, ei heller noen stridsdommere med gule vester og blåsehorn. Derimot vil luftmakt bidra til spillet på et strategisk nivå.  Begge sider vil ha 2 forskjellige luftvern systemer. Manpads (ala Stinger) og SAM systemer (ala SA-20). Disse gjør 2 forskjellige ting. Manpads (simulert med en sak som ser ut som en manpad) er deployert i fremskutte baser og hindrer FI i å bruke fremskutte spawn punker. Manpads vil (tross navnet) ikke kunne flyttes hvis et punkt blir overløpt av fi, og vil derfor bli ødelagt (fi må sprenge det og melde inn, se sprengstoff). Det vil da være ute for resten av spillet. Og gi FI fordelen av å kunne respawne på alle punkt med hans flagg. SA systemer (simulert med radar system som er nødvendig for å styre systemet) er primært mot fly, og derfor vil ingen av sidenes luftforsvar bevege seg inn i område så lenge FI har et operativt luftvern. Klarer man å slå ut fi sitt SA system så vil man få flyangrep. Grunnet nivået på trening i begge armer er dette ikke snakk om nærstøtte, men bombing av lager, veier, og flybaser. Dette vil bli gjenspeilet i spillet ved at fi får sin spawn tid x2 for å simulere at forsterkninger bruker lenger tid på å nå fronten. De eksakte tidene på respawn står i respawn punktet.

Kjemiske våpen:Det KAN finnes kjemiske våpen ingame. Dette er en del av spillet vi ikke skal si så mye om, men vil nevne følgende. Kjemiske våpen vil ved bruk, gi dobbel spawntid til FI neste time, dette fordi forsterkninger ikke kommer inn før gassen er borte/renset. Det vil også finnes motmidler mot dette, og da vil kjemiske våpen ikke ha noen nevneverdig effekt. Bare så det er klart, dette vil ikke drepe soldater (alle har simulert verneutstyr), men det vil gi en strategisk gjevinst. Bruk av slike våpen vil bli varslet, og info om spawntider gitt til den aktuelle siden.

”Sprengstoff”:
Hver side vil få utdelt et vist antall C4 blokker. Disse vil kunne brukes til å sprenge objekter som SA systemer med mer. Dette gjøres ved at utvalgt personell fester C4 på objektet (Det tar 2 min å feste ladningen). Etter det melder man inn til KO at objektet er sprengt, og KO melder dette videre til spilledelse.

Byggninger:Ingame i år vil det være en ”landsby”. Denne vil bestå av lettvegg byggninger dannet av partytelt og presenninger. Målet her er å lage et objekt, og gi dere noe å slåss primært rundt, men også inni. Det er IKKE ment som et sibo anlegg, og vil heller ikke bli berørt av SIBO regler. Dog vil noe form for regulering av bruk måtte bli gjort. Sikkerhetsavstander på våpen vil selvsagt gjelde, og hvis dere skal inn i ”byggninger” for å rydde de, eller dere skal forsvare de mot folk som entrer skal våpen ned på semi auto, evt kan dere gå over til sidearm. Det vil være laget dører og vinduer i byggene. IKKE gå inn gjennom vegger eller riv opp ting for å komme dere inn. Primært vil byggene ikke innholde noe, men noen markøraktivitet vil det være i ”landsbyen” og derfor må dere til tider kanksje inn i de. Hvis hensyn til hverandre, og husk at dere skyter på vennene deres.Også fint om dere viser hensyn til selve konstruksjonen, da vi gjerne vil bruke de en sesong til..en plastvegg tåler ikke at dere hopper mot den med 30 kg kit på dere. Treff gjennom plasten og evt hull i veggen (som ikke er vindu eller dør) vil ikke telle. Ta ”byggningene” for det de gir, og ha det moro.

AT Våpen:
Anti Tank våpen vil ikke være i bruk i år som et eget våpensystem. Dog vil det være en form for AT i bruk, men dette vil styres av stridsdommere, og kun skje i spesielle tilfeller, Denne slår ut bilen, men folk vil kunne hoppe ut (bilen vil måtte returnere til base for respawn) bare forhold dere til stridsdommere sine henvisninger, og alt går helt fint.
 De som ønsker kan ta med seg AT rør som props, men de vil ikke ha noen ingame effekt (med mindre den faktisk skyter BB’s og treffer frontruta). Måten kjøretøy kan stoppes av spillere  vil være at sjåførene følger med på sine omgivelser. FLERE treff i frontruten foran sjåføren/passasjer teller som treff, det samme gjelder sideruter (det oppfordres til at på biler hvor det er mulig kjøres uten front og sideruter slik at treffe går naturlig). Bilen skal stoppe når sjåføren er død (ved første forsvarlig øyeblikk), resten av bilen fungere som normalt, og har man mulighet til å bytte sjåfør kan dette gjøres. Husk at alle sjåfører på biler MÅ være inneforstått med kjøretøyreglene (se under). Noen biler i bruk under spillet vil være pansret, og på den måten ikke mulig å slå ut med geværild. Dette vil kun være biler brukt av markører for en spesiell grunn, og ikke som et usårlig base for å kjøre villmann. Med mindre noen stiller med ekte panser kjøretøy vil ingen spiller kjøretøy være pansret.

Kjøretøyregler:
Kjøretøy som brukes ingame begrenses til følgende. Det er KUN lov å kjøre på vei eller oppkjørte løyper i terrenget. IKKE kjør noe form for kjøretøy ut i skogen med mindre det er av medisinsk (ekte) nødvendighet. 30 km i timen er maks fart på kjøretøy. Husk at det er store mengder spiller til fots i området! Så fort kjøretøy kommer i kontakt med spiller til fots, skal farten senkes til et nivå hvor fører av kjøretøyet har FULL kontroll. Det må brukes EKSTREM varsomhet med tanke på personell som kan ligge i terreng i nærheten av vei (dette er spesielt viktig i år, da det er mye og tett skog langs veiene tidvis). Hvis en spiller ligger i terrenget, og et kjøretøy kommer så nær at han føler det ikke er forsvarlig, skal han straks gi seg til kjenne for kjøretøyet. Såret personell som ligger i veien for kjøretøy, skal forflytte seg vekk fra området kjøretøyet skal kjøre i når det er nødvendig.
Personer som laster ut av kjøretøy. Pass på at du ALDRI setter deg ned eller legger deg ned bak en bil. Den VIL med stor sannsynlighet flytte på seg, ofte bakover. ALDRI legg deg slik at du kan treffes av et kjøretøy som begynner å bevege seg.
Alle kjøretøy skal ha sitt eget ”offgame” flagg. Dette skal være rødt/orange, og skal brukes når kjøretøyet er slått ut, eller beveger seg på noen måte utenfor spillet, for ATV så skal sjåføren ha en gul vest eller tilsvarende når han kjører en utslått ATV. Når gult flagg er oppe, skal det verken skytes på eller fra bilen.
Biler som er med i spillet skal i tillegg merkes med den enkelte sides farge. Rødt kryss foran og på siden for Northland, tilsvarende i blått for Southland. Markørkjøretøy vil også bli merket med tilsvarende kryss i Grønt. Biler skal KUN brukes av lovlig godkjente sjåfører. Det er på ingen måte lov å ødelegge, eller stjele Kjøretøy fra motstandere under spillet. Det skal IKKE skytes på kjøretøy med 550 fps boltaction rifler. Dette på forespørsel fra eiere av biler i spillet, respekter det.
Kan også nevne at veinettet krever i grunn 4×4, og dere kjører på eget ansvar. Viktig at de som har kjøretøy, og tenker å ha dette med melder dette inn til BC’ene, så de vet hvem som har dette.

Spawnregler:
Spawn vil i år være en smule ”komplisert”, dog mindre enn i fjor. Reglene vil være lik for begge sider. Medic vil bli dekket i eget punkt.
Hver side vil i år ha et ”tryggt” spawnpunkt i umiddelbar nærhet av mainbase. Dette er et spawn FI ikke kan ta, og ei eller ligge å beskyte”. Dette betyr at man kan overløpe å ta basen til fi, men man kan ikke befeste den og hindre respawn på dette punktet.

I tillegg vil et antall faste punkt ingame også ha et spawnpunkt ved seg. Dette vil være merket med den siden som kontrollere det sitt flag. Rødt for North, Blått for South (husk å skift når dere tar et punkt). Når din side sitt flagg er oppe så vil det fungere som spawn for din side. Det vil som tidligere ikke være mulig å spawne på et punkt hvis det er under direkte angrep, dette for å simulere at kampene hindrer helo med forsterkninger i å lande. Man slipper på denne måten å få 50 fi spawnene på et punkt man er i ferd med å ta. Unntaket til dette er selvsagt Mainbase spawn, som man kan spawne på uansett.  For at et fremskutt spawn skal regnes som under angrep, så må det være i ferd med å bli overløpt. Det nytter ikke å legge 2 mann til å skyte på et spawn for å ”låse” det.  

Fremskutte spawn vil IKKE bli aktiv for noen av sidene før man har tatt ut FI sitt Manpad luftvern system.

Spawntider er som følger. Ved spill start er spawntiden hvert kvarter. Det vil si Hel time, kvart over, halv og kvart på. Kommer man til et punkt 1241, så må man vente 4 min på respawn, kommer man derimot 1246 så må man vente 14 min.

Hvis man mister SA systemet sitt, så vil spawntiden øke til hver halve time. Så hel og halv time kun.

Blir det brukes kjemisk våpen, så vil ikke den siden som er rammet kunne respawne før neste hele time (med mindre man har kjemisk renseutstyr). Effekten vil kun vare til neste hele time, etter dette er respawn tilbake til hvert kvarter eller halv time. 

Medic regler:Det vil være en medic pr lag. Minste lag det er lov å ha medic i er 4 mann. Så et 2 manns sniper team vil ikke ha mulighet til å ha medic. Hver mann skal ha med seg sine egne enkeltmannspakker, 2 stykk. I tillegg har medic mulighet til å bære med seg 10 ekstra i sanvesken. Du kan maks bli healet med 2 enkeltmannspakker til en hver tid, blir du skutt for tredje gang så er du død, og må respawne. Det er mulig å respawne på normal måte for å fjerne enkeltmannspakker, og dermed ha fullt med ”liv” tilbake.  Det er ikke mulig å heale sårede motspillere. Det vil til tider være mulig å heale markører, og evt ta disse til fange hvis det er et element markørene ønsker å få frem. -En medic bruker 2 min på å heale en såret medspiller. Dette gjøres ved å holde en hånd på brystet til den skadde, og så knyte på en ”enkeltmannspakke” rundt armen. Medicer som ønsker må gjerne rollespille rundt dette (hvis spiller tillater), men begrens behandling til 2 min. Medicen SKAL sitte på kne eller rompa når han healer. Det er IKKE lov å ligge under behandlingen. Dette for å hindre at folk bruker sårede som dekning. Dette vil også føre til mer realisme at sårede kanskje må hentes inn før behandling.

-En vanlig soldat kan heale en annen medsoldat. Dette tar 5 min og krever at spillern bruker den såredes enkeltmannspakke, ikke sine egne, evt få tak i en ”enkeltmannspakke” fra en medic. Ellers gjelder de samme reglene som for medic. Dette kan være en løsning for å heale medic hvis han er skutt.

-Når en spiller er skutt, så MÅ han ligge i 10 min. Dette kalles blødningstid. Hvis en medic eller en medspiller begynner behandling innen denne tiden, så vil spillern kunne ”reddes». Hvis ikke så regnes du som død, og må returnere til et spawnpunkt. Presiserer at spillere MÅ ligge ut denne tiden. Hvis det stedet du falt er veldig utsatt for skyting, så er det lov å krype i dekning innen for rimlig nærhet, ta på deathrag FØR du begynner en slik bevegelse, og gjør det kjent at du er skutt. Denne reglen skal IKKE utnyttes for å gjøre medic jobben lettere, den er der for å hindre farlige situasjoner koblet til treff på ”døde” spillere.
Det er mulig for både andre spillere og medic å forflytte skadde folk. Både før og etter behandling. Dette skal gjøres forsiktig. Det som er verdt å merke seg at skal du forflytte en skadet mann, så skal du GÅ, det er ikke lov å løpe. Og du skal hele tiden ha en arm rundt den skadde du flytter på.

-Legger også Knifekill inn under her. For å kunne utføre en knife kill, så kreves det at du har en eller annen form for falsk kniv. Denne skal på INGEN måte være skadelig for motspillern (hardplast kniver er IKKE godkjent). Måten knifekill skjer er at kniven legges på en av spillerne SKULDRE (ikke halsen eller stukket i magen på han). Og man sier ”knifekill” til vedkommende. Den som da er knifekillet legger seg rett ned, og må ligge blødningstiden (10 min) ut. Det er IKKE mulig å bli healet, og spilleren skal derfor heller ikke rope ut etter medic eller på annen måte tiltrekke seg oppmerksomhet. Når blødningstiden er over, returner til respawn punkt og spawn som normalt. Kan også nevnes at Knifkill skal brukes i situasjoner hvor man har overasket fi, og har mulighet til å oppnå noe skjult. Unngå data spill takter med mest knifkills in a row!

-Så den vanlige reglen om at DØDE MENN SNAKKER IKKE. Det gjelder også sårede menn som ligger i smerte, de husker INGEN ting av det som har skjedd før de ble skutt.

-Om det skulle være noe tvil om treff så er det som følger. En hver bb som treffer deg på kropp, eller noe du bærer på kropp er ”død mann”. Hjelmer og BA gir INGEN beskyttelse. Rikosjetter regnes IKKE som treff (det vil si at kulen har truffet noe annet, og radikalt forandret rettning før den treffer deg). Treff i våpen regnes heller ikke som treff. Ved treff skal det ropes høyt og tydelig TREFF/DØD MANN/HIT (for våre utenlandske venner). I tillegg skal deathrag tas på. Etter dette følger selvsagt rop om medic og alt det som hører med der.

Krigsfanger:
Det vil ikke være mulig å ta spillere til fange under spillet. Med markører vil det i de tilfeller hvor det er nødvendig for spillets gang kunne skje tilfangetagelser, og da vil markørene selv styre nivået på fangetjenesten. Ber om at folk frisker opp igjen kunnskapene rundt ”fangetjeneste i airsoft” teksten som ble utarbeidet for noen år siden, og har den i bakhode. Markører vil kunne si offgame så snart de har oppnådd sine mål, eller de føler at situasjonen er kommet ut av kontroll. DE styrer dette, ikke dere. Husk også at ting som kanskje ser kult ut på film kan være skadelig, og tenk derfor maks på sikkerhet i forbindelse med dette. Fanger skal IKKE fysisk bindes eller stripses, dette skal gjøres simulert.
 


NO PLAY:
Erfaring viser dessverre at ulykker vil skje ila et så stort spill. Hvis det oppstår noen som helst skade så skal det meldes fra til spilledelsen umiddelbart. Hvis spillet kan fortsette uten betydning for den skadde (en utskutt tann vil være like borte om spillet stoppes eller ikke), så kan det bare gå videre, og den skadde settes i kontakt med spilledelsen. Hvis det derimot er nødvendig å stoppe spillet, så skal dette meldes på samband, og alle faste poster og involverte styrker i spillet skal rope spill pause høyt og tydelig. (på den måten ungår vi situasjoner som i 2006, hvor sniperteam som er av samband tror spillet er i gang). Lag som ligger skjult trenger ikke rope ut, men alle andre lag skal rope slik at dette gjøres kjent for alle. Når det er spill pause skal alle ligge i ro til spillet starter igjen. Det er uhyre viktig at folk passer på hverandre. Ser noen dårlig ut, si fra, få de til å ta det med ro og få i seg drikke. Erfaringer viser at inntak av nok drikke er UHYRE viktig. På et så langt og sammenhengende spill som dette er også det å spise regelmessig viktig. Ikke la deg selv gå tom, det vil slå deg ut for resten av spillet. INGEN spillere skal være redd for å si fra til sin lagfører eller spilledelsen om at ”sorry, nå trenger jeg en pause” det er bedre å ta seg 1 time ”offgame” og få med seg resten av spillet, enn å gå i bakken og gå glipp av resten. Primært skal skader meldes til spilledelsen, men er det akutt er det selvsagt nødnr direkte til ambulanse som gjelder. Spilledelsen vil ha en liste med nr til alt av legetjeneste, i tillegg til kontakt med lokalt sykehus med tanke på henting av skadet personell.
Ved bevegelse inn og ut av kjøretøy, pass på at du ikke tråkker på, eller på annen måte skader utstyr som er i kjøretøyet. Det vil være ”mye” kjøretøy i bruk, så jeg ber om at ALLE ferdes trygt i spillområde, og ansvaret til de som kjører kjøretøy er STORT.
Hvis det skulle komme ikke spillere inn i område, så skal dette opplyses om umiddelbart, og spillet pauses frem til de er ute av område. Nærmeste personell tar kontakt med de sivile, hvis det ikke finnes spilledels i nærheten for å ta seg av dette.
Igjen, pass på hverandre folkens, husk at vi gjør dette for moro, og ingen ting er verdt verken din egen eller andres helse!

Når det gjelder  Denne siden vil bli oppdatert fortløpende.

Sist oppdatert 15/7-09

Comments are closed.