OP Pinky V «End Game»

OP Pinky V er et airsoftspill som holdes av Milsim.no for NASF medlemer. 11-13 juli 2008. Alt som står under er en del av et rollespill, og likhet til reele hendelser og tilstander er rene tilfeldigheter.

Pinky IV

Vil minne alle spillere om at OP Pinky i år også skjer på forsvarets eindom. Dette betyr at ingen kan ankomme i noe som helst uniformsplagg. Kom i SIVILT, totalt, gjennomført SIVILT. Dere skal heller ikke til selve militærleiern, uansett hvor lyst dere har! Forhold dere til kart dere får av oss til oppmøte sted. Folk som møter i uniform, eller ikke forholder seg til andre regler gitt av oss vil bli sendt hjem.

Ikke all informasjon er postet enda. Denne siden vil bli oppdatert fortløpende frem mot spillet. Her vil hovepunkter som veibeskrivelse og Regler komme på plass så fort som mulig. Spørsmål om spillet kan stilles i de eksisterende trådene på www.airsoftguns.info eller på PM til meg på samme side. Evt kan mailaddressen min under påmelding brukes.

Eget underforum for de enkelte sider vil komme opp på airsoftguns ASAP etter påmelding har startet.

Innledning:

OP Pinky V tar opp igjen handlingen fra de 4 foregående spillene. På tross av Blueland sin taktiske seier i nord under OP Pinky IV, så var dette ikke den store seiern som man håpet på. Redland sine styrker i sør presset på med uforminsket styrke, og innen desember så hadde Blueland kollapset totalt. Den lidelsen som nå startet i de okkuperte områdene førte til at det internasjonale samfunnet ikke kunne lukke øynene igjen. Denne gangen ble det bestemt at NATO skulle lede en operasjon inn i Blueland, med eller uten Redland sitt samarbeid. Et hektisk Diplomati, og en samlet front fra stormaktene gjode det klar for Redland at de kun ville tape på å ikke samarbeide. Dette førte til at Redland sa seg villig til å trekke tilbake til det de regnet som eget terretorium. Det som nå skjedde overasket alle. På mindre enn en uke trakk Redland seg ut av Blueland, med untak av noen få områder på grensen i sør, som de anser som Redland områder historisk sett. Denne raske uttrekkingen førte til et maktvakum i Blueland. Uten en hær eller et fungerende politi ble det rask lovløse tilstander i landet. NATO sin utrykkningsstyrke ble rask satt inn, men NATO, med sine styrker opptatt i Afganistan og andre steder kunne i utgangspunktet kun sette i små mengder med soldater. Disse ble primært brukt for å sikre Hovedstaden, og de største Havnebyene. De fleste sentrale delene av landet roet seg ned, men på grensen mot Redland, og i de nordlige områdene på Grensen til Orangeland oppsto det som kan beskrives som ”alternative regjeringer”. Her opererer grupper av bevæpnede personel og holder kontroll over de lokale byene. De nekter å samarbeide med den sentrale Blueland regjeringen i hovedstaden, og har nedkjempet de få styrkene Blueland selv har prøvd å sende ut. NATO har derfor tatt på seg ansvaret for å få kontroll innenfor grensene til Blueland. Dette har ført til at NATO styrker nå opererer i en fredsopprettende kapasitet, og de jobber seg ut i fra hovedstaden, og legger sakte med sikkert større område under Blueland sin regjerings kontroll. Dette er en operasjon som ligner mye på den NATO har kjørt i Afganistan, og formelen som brukes er noe av den samme. OP Pinky V Starter når NATO skal rykke inn i de nordlige delene av Blueland, Her vet de at det opererer en sterk gerillja. Det som også er klart, er at det bor sivile her, og hvem er egentlig fienden?

Action

Påmeldingsinfo:

Her følger all informasjonen dere trenger for å melde dere på OP Pinky V. Minner først og frems alle på at de MÅ være registrert betalte medlemer i NASF for å være med på dette spillet (gjelder ikke våre gjester fra utlandet). Det er ikke OP Pinky sitt ansvar å ha kontroll på dette. Så er du i tvil om din klubb har ordnet alt for deg. Ta kontakt med ansvarlig person i klubben din og få han til å bekrefte det. OP Pinky V koster 500 kr pr spiller. BC’ene og Markører får spillet gratis.

Påmelding spillere starter Søndag 18 mai kl 18. Alle påmeldinger før den tid vil bli sett bort i fra.

Påmelding for Markører starter ASAP. De av dere som melder dere på som markører vil få tilbakemelding og hvis dere ikke får plass som markør, vil dere få mulighet til å melde dere på som spiller.

Påmelding gjennomføres på følgende måte. Se gjennom OOB under her, finn ut hva du/dere vil være, og meld dere på. Vi setter pris på lagpåmeldinger. Og det er også eneste måten dere kan sikre at dere havner på samme lag. De som skal melde seg på til enten Markør, eller gerillja vil ikke finne noen lagstruktur å forholde seg til. Men det betyr ikke at dere ikke kan melde dere på som lag. Mottar vi en mail for 7 personer på gerillja siden, så blir de satt i samme «gruppe» og vil selvsagt fungere på samme måten som et lag på nato siden. Hvis grupper på mindre enn 6 personer melder seg på, så forbeholder vi oss retten til å dele opp hvis nødvendig, dette vil dere da få beskjed om. Våpenmix i lagene står ved siden av hver enkel post i OOB.

Påmeldingen sendes til: tiger.morgan@c2i.net

topic: Påmelding OP Pinky V NATO/Gerillja/Markør (det som passer) Viktig at dere merker mailen på den måten, ellers så kan dere komme på kant med spamfiltrert mitt.

Lagtype du/dere vil være: eks geværlag, støttelag, Gerillja, osv

Fullt navn, alder og klubb på ALLE medlemer av laget: Skal det være med noen under 18 uten disp, så må Verge og spiller være merket. Spiller med Disp må kontakte meg på PM for å få dette verifisert. Email addresse for kontaktmann: Tlf nr (mobil helst) for kontaktmann:Dere vil få svar mail med betalingsinfo ASAP etter at påmeldinge er mottatt av oss. ALLE på laget (ved lagpåmelding) MÅ betale samlet, inntil betaling er mottatt har IKKE laget sikker plass på OP Pinky V.

OOB NATO

Kompaniko: BC + NK, 6 mann til stabsarbeid. 1 MG og 1 450 (Dette laget settes sammen av BC, og er ikke åpent for normal påmelding).
Geværtropper. Det er totalt 2 tropper. Hver med 1 troppsko, og 3 geværlag. Totalt 28 mann pr tropp.
Troppsko: Troppssjef, NK + 2 mann 1 MG og 1 450 (Dette laget settes sammen av Troppsjefene, og er ikke åpen for normal påmelding)
Geværlag: 8 mann. 2 MG’er og 1 450. Hvis folk skal basere seg på å være kjøretøy oppsatt, så må de ha nok kapasitet til å kunne frakte HELE laget ut i fra det som står i OOB. Enten da med flere kjøretøy, eller et som er stort nok. Kjøretøy vil ha lov til å ha opp til 2 fastmonterte MG’er som IKKE inngår i lagets kvote. Vi vil fylle opp en tropp med kjøretøy utstyrte lag først, så jobbe oss nedover. Hvis dere vil ha kjøretøy og stille som Støttelag, så må dere gjøre det klart i påmeldingen.
1 Uavhengi geværlag: 8 mann. 2 MG’er og 1 450.
1 Støttelag: 10 mann. 3 MG’er og 3 450
1 Sanitetslag: 10 mann. 1 MG og 1 450 (Dette laget har en spesiell rolle på NATO side, og er ikke åpent for normal påmelding).
X antall Sniper team: 2 mann. Minimum 1 Boltaction rifle pr lag

OOB gerillja:

Gerillja har ingen fast struktur. Den vil bestå av ca. 75 mann. og bli oppdelt i 2 grupper på ca. 30 mann, og en litt mindre gjeng. I tillegg vil nok sjefen ha en liten «stab» for å holde kontrollen. Det vil ikke være lov med mer enn 2 MG’er, 2 450’er og 2 Boltaction pr 10 mann. Så dette må dere bli enig om internt på gerillja forum før spillstart.

Markører:

Her vil vi trenge folk i flere forskjellige roller. Bland annet vil nok flere enn Rene jobbe i kafe’en i år, og vi har også et par større roller vi vil ha fyllt. I tillegg til de litt mer vanlige «mannen i gata» rollene. Som markør kan du melde deg på NÅ, og du vil få OP Pinky V gratis. Dette er tiltenkt folk som vil rollespille litt over normalen. Hvis du tror du skal gå rundt med en glock i buksa og skyte på alt og alle, så er dette IKKE noe for deg. Er du derimot opptatt av å bidra til at dine airsoft venner får en veldig kul opplevelse, og er villig til kanskje å sette noe av din opplevelse til side for at DE skal få mest mulig ut av helgen, så er dette HELT KLART noe for deg.

PinkyV

Tidsplan:

Fredag 11 juli:
16:00-21:00: Oppmøte og registering. Hvis du planlegger å ankomme før dette, må dette avtales spesielt med oss, det samme gjelder hvis du ankommer senere. Oppmøte, registering og croning skjer fortløpende ved ankomst. Etter dette vil folk bli sendt soveplassen for oppsett av telt. Husk å ikke møte i uniform. Personer som ankommer iført uniformsplagg vil bli sendt hjem! Det gis i utgangspunktet IKKE åpning for å forlate området mens spillet foregår, ha derfor med dere det dere trenger frem til søndag ettermiddag. Ting som ”jeg glemte cola” vil ikke bli godkjent som grunn til å kjøre ned til Rena etter spillstart lørdag. Personell som av annet enn NO Play grunner forlater området vil bli utestengt fra resten av spillet. Grunnen til dette er veldig enkelt, vi vil IKKE ha spillere flyttende rundt i lokalområdet og utenfor vår kontroll mens spillet pågår. Kontakt oss hvis dere av en eller annen grunn føler dere må forlate område. Dere skal ved oppmøte IKKE dra til selve Rena leir. Kart med rute til spillområde vil bli gitt ut, og et møtepunkt i Rena sentrum avtalt. Gjentar, Dere skal IKKE til selve Rena leir, av noen som helst grunn!
21:00-22:00: Innbrief og sikkerhetsbrief, grillen blir fyrt opp med mulighet for spising etter dette. Dette skjer i ”byen”.

ENO-23:00: Møter med BC/NK og Troppsjefer/nk. Dette vil skje for en side først, og følge på med neste. Ca. 30 min pr side. Mulig eget møte for Markører. Spillere spiser og gjør seg klar for møte med sin BC. Dere vil bli tildelt et møtested.

23:00-ENO: Tid for sidene å snakke med sine folk. Husk at dere skal opp tidlig lørdag. La folk få sove litt også.

Lørdag 12 Juli:
06:30: Vekking/frokost/klargjøring.
09:00: OP Pinky V spillstart.
21:00 Spill slutt for dagen. Grilling og sosialt i «byen»
24:00 Kom dere i SENG!!

Søndag 13 Juli:
06:30 Vekking/frokost/klargjøring
08:00 Spill start søndag
11:00 Full dødtid starter. Medic tjenester på alle lag slutter å fungere Respawn 11:30 for personell skutt FØR 11.00. Gå til safesone frem til spill slutt. IKKE opphold deg død i spillområde.

12:00: Spillslutt OP Pinky V
12:00-14:00: Felles oppryddning i spillområde. Dette vil i hovedsak dreie seg om byen, men også gjenerelt i område. Teltleir ryddes som en del av nedpakking ETTER at byen er ryddet ferdig. Det vil IKKE være mulighet til å dra fra OP Pinky V før etter kl 14:00.
15:00-16:00: Debrief i ”byen”
16:00-20:00: Hjemreise. Ha i bakhode at dere skal kjøre hjem. Sjåfører på biler SKAL se til at de får nok søvn før de forlater spillområde. Safe zone vil være tillgjengelig for søvn frem til kl 20:00 søndag kveld. Igjen vil reglen om ikke å forlate spillet i uniform komme inn. Dra i fullstendig sivilt tøy.
20:00: Alle må være ute av spillområdet. Campingplasser i Rena/elverum vil være alternativ for de som vil sove frem til neste dag. I tillegg vil det være mulig å sove i område hyttene på gamle pinky område for de som ønsker det (ta kontakt på PM om det, eller på fredagen).

Regler

Reglene for OP Pinky V. Reglene vil bli oppdatert uten varsel, og det er derfor viktig at alle følger med frem til det gis beskjed om at reglene er låst. Forhåpentligvis vil reglene bli låst så fort som mulig. Det er den enkelte spillers PLIKT å kunne ALLE reglene for OP Pinky V. Det å ikke kunne reglene vil IKKE unnskylde å bryte de. Brudd på reglene vil føre til straff for deg, ditt lag, og din side. Det vil i ytterst konsekvens medføre at du og dine lagsmedlemer blir sendt hjem.

Spilledelsen for OP Pinky V vil sammen med stridsdommerne utgjøre spillets ”politi”, og deres ord er lov.

Jeg vil påpeke en ting som går igjen. Beskyldinger om at folk ikke tar treff. Dette skjer på alle storspill, mer eller mindre rettmessig. Dette fører til dårlig stemmning for alle, og gjør at mange sitter igjen med en negativ opplevelse av hele spillet. Jeg ber derfor om at ALLE gjør auraen sin så stor som overhode mulig, og er MAKS oppmerksom på treff. Jeg er klar over at adrenalin og andre forhold kan gjøre det å kjenne treff vanskelig, men husk at det er bedre å ta 1000 treff for mye, enn et for lite. En annen ting jeg vil si. Det er det færreste av oss unt å kunne bekrefte på 30 meters hold at en 6mm stor bb som beveger seg i 100m/s+ virkelig treffer det vi tror den gjør. Hvis du er 210% sikker på at du har truffet folk som ikke melder seg ut, meld dette til spilledelsen, IKKE start en diskusjon om det med verken dine lagsmedlemer eller motstandere. Dette vil KUN føre til dårlig stemning. Vi i spilleledelsen vil selvsagt gjøre alt i vår makt til å ta de som jukser, men ikke la noens idioti ødelegge spillet for alle. Jeg vil også benytte anledningen til å si at hvis du blir bekreftet i å jukse, så vil DU personlig bli sendt hjem umiddelbart og laget ditt vil bli dømt døde. Jeg vil at alle skal tenke over at OP Pinky er et spill som involverer ca. 200 mennesker, IKKE la ditt ego ødelegge for andre!

Alkohol:
Det er IKKE under noe omstendigheter lov med alkohol på OP Pinky V. Blir du tatt med alkohol, eller påvirket av NOE rusmidler så blir du sendt hjem! Dette gjelder fra oppmøte fredag til dere forlater spillområde søndag.

Reglene for OP Pinky er skrevet for å regulere spillets gang, og for å gjøre spillet så underholdene som mulig for alle. Det er uten tvil hull i reglene, men personer som bevist utnytter disse hullene, og på den måten omgår reglens intensjon vil bli rapportert til stridsdommere, og gitt en advarsel. Neste gangs omgåelse av disse reglene VIL føre til en reaksjon mot den siden det gjelder.

NASF har en regel som sier at ingen skal reise til og fra spill i full uniform. Grunnet at OP Pinky V holdes inne på militært område, og i et lokalmiljø med stort antall militær og anti militære så vil det IKKE være mulig reise til og fra OP Pinky V i noen form for uniformsplagg. Kom i rene sivile klær.
Det samme vil gjelde hvis dere av en eller annen grunn må forlate området etter ankomst (dette gis det i utgangspunktet IKKE mulighet til, da bilene blir parkert på en sånn måte at de ikke med letthet kan brukes). Så ha med dere ALT dere trenger for helgen når dere møter fredag.

Deathrag:
ALLE spillere og markører på OP Pinky V SKAL ha med seg en ”deathrag”. Denne skal primært legges oppå hode, eller et annet synlig sted når spilleren er skutt. Orange eller Rød har vist seg å være den fargen som synes best. Dette trenger ikke være noen dyr sak, en oransje vaskeklut (til 10 kr) fungerte veldig bra på Berget. Denne skal bruke også når man ligger såret. Den tas av når spilleren er ferdig healet.

Det er ikke tillatt å bruke ulovlige radioer på spillet. Det være ulovlig frekvenser, senderstyrke eller andre brudd. Det er MER enn nok lovlig samband på spillet. Bruk det!

Så til spillets spesifikke regler.

FPS regler:
NASF sine fps regler gjelder i utgangspunktet. Det vil si at følgende gjelder målt med 0.20g bb’s:
0-300 fps: Tillatt med semiauto ild i SIBO/CQB sammenheng.
0-350 fps: tillatt med fullauto ild.
350-450 fps: kun semi auto ild. 20 meter sikkerhetsavstand
450-550 fps: kun bolt action våpen. 30 meter sikkerhetsavstand. (Ikke lov å bruke med stålkuler mot kjøretøy).

I tillegg gjelder følgende. OP Pinky V vil ha et CQB/SIBO element i seg. Det vil innebære at det vil skje kamper inne i og mellom hus. Dette vil da føre til følgende regler. CQB/SIBO defineres som 5 meter fra ALLE hus/bunkere. Innen for dette området er KUN våpen med under 300 fps tillat brukt. I tillegg er KUN Semi auto ild tillat. Dette vil si at er du nærmere enn 5 meter, eller inne i et hus/bunker, så kan du ikke skyte på andre mål innenfor samme område med over 300 fps våpen, og auto ild. Er derimot målet over 5 meter unna, enten inne i et annet eller utenfor et hus/bunker så er det mulig å bruke standard fullauto våpen/semi sniper/bolt action sniper ut i fra deres definerte sikkehetsavstander. Dette vil i praksis si at hvis du spiller med en 550 bolt action sniper, så kan du fint ligge inne i et hus og skyte på mål utenfor din 30 meters sikkerhetsavstand. På samme måte som det er lov å snipe inn i hus fra over sikkerhetsavstandene. Har du en 350 fps AEG, og kommer innenfor 5 meter av et hus, så må du enten gå over til et våpen som croner under 300 fps, eller holde deg til å skyte på mål som er uten for din egen «sone». Det vil si at du kan stå på hjørnet og skyte på nabohuset (hvis det er over 5 meter unna), men du kan IKKE skyte inn vinduet 2 meter foran deg. Sidearm i form av en GBB anbefales for alle som spiller med våpen over 300 fps. Stridsdommere vil følge med på disse reglene, og brudd på de vil bli slått hardt ned på. Våpen vil bli merket med fargekode etter hvilken kategorier de er i ved croning, denne er det IKKE lov å fjerne, våpen uten merking vil føre til at du tas ut av spillet til våpenet kan verifiseres.

Våpen og magasiner:
Kun lowcap mag er lov. Dette er definert som mag med maks 99 kuler i magasinet. Jeg vet noen produsenter lager 100 skudds mag, og disse vil bli godkjent mot at man mister siste kulen på bakken. MG’er skal bruke sine spesifikke boksmag/trommelmag. Det er mulig å bære flere boksmag med seg i felt, det er tross alt du som skal bære det. Lading i felt skal IKKE skje, dette er KUN tillatt i mainbase. Blir du tatt i felt bærende på løs ammo vil du bli tatt for juks, og sendt hjem. Har du et våpen som det kun finnes highcap til, kontakt meg på for å diskutere alternativer.

De enkelte lag er begrenset til følgende våpenmix.
NATO:
Kompani KO: 1 MG, 1 450 rifle.
TroppsKO: 1 MG, 1 450 Rifle
Geværlag: 2 MG’er 1 450 rifle.
Støttelag: 3 MG’er, 3 450.
Sniperlag: Minimum 1 Boltaction

PMC:
Valgfri.

Gerilja:
Maks 2 MG, 2 450 og 2 snipere pr 10 mann. Dette vil kreve at gerilja blir enig før spilloppmøte om våpenoppsettet sitt.

Det tillates opp til 2 fastmonterte Mg’er på kjøretøy uten at dette regnes i lagets totale antall.

Claymore miner med fjernutløser tillates bruk. INGEN snubletråd. Airsoft granater er IKKE lov. Ingen Pyro er tillatt under OP Pinky V, med unntak av noe i bruk av markører for spesifikke ting. Den vanlige ”dorull” granaten vil ikke ha noen effekt i spillet, men oppfordres likevel brukt i forbindelse med CQB som en ”distraction” gjennom døra før man entrer. Maks en pr mann.

Alt annet personell er begrenset til standard AEG’er og sidearms. Ved croning vil det bli registert hvilke type våpen du har. Og våpenet blir fargekode merket. Har laget mer enn kvoten må disse våpnene legges i safesone som reservevåpen. (forståelse for at noen har med ekstra våpen, men for å ungå at lag plutselig har 3 450 rifler i felt, så blir disse lagret offgame).

AT Våpen:
Anti Tank våpen vil ikke være i bruk i år som et eget våpensystem. Det vil være mulig å ha disse med for de som vil bære de som props, men de vil ikke ha noen ingame effekt. Måten kjøretøy slås ut vil være at sjåførene følger med på sine omgivelser. Treff i frontruten foran sjåføren/passasjer teller som treff, det samme gjelder sideruter (det oppfordres til at på biler hvor det er mulig kjøres uten front og sideruter slik at treffe går naturlig). Bilen skal stoppe når sjåføren er død (ved første forsvarlig øyeblikk), resten av bilen fungere som normalt, og har man mulighet til å bytte sjåfør kan dette gjøres. Husk at alle sjåfører på biler MÅ være inneforstått med kjøretøyreglene (se under). Noen biler i bruk under spillet vil være pansret, og på den måten ikke mulig å slå ut med geværild. Dette vil kun være biler brukt av markører for en spesiell grunn, og ikke som et usårlig base for å kjøre villmann. Med mindre noen stiller med ekte panser kjøretøy vil ingen spiller kjøretøy være pansret.

Kjøretøyregler:
Kjøretøy som brukes ingame begrenses til følgende. Det er KUN lov å kjøre på vei eller oppkjørte løyper i terrenget. IKKE kjør noe form for kjøretøy ut i skogen med mindre det er av medisinsk (ekte) nødvendighet. 30 km i timen er maks fart på kjøretøy. Husk at det er store mengder spiller til fots i området! Så fort kjøretøy kommer i kontakt med spiller til fots, skal farten senkes til et nivå hvor fører av kjøretøyet har FULL kontroll. Det må brukes EKSTREM varsomhet med tanke på personell som kan ligge i terreng i nærheten av vei. Hvis en spiller ligger i terrenget, og et kjøretøy kommer så nær at han føler det ikke er forsvarlig, skal han straks gi seg til kjenne for kjøretøyet. Såret personell som ligger i veien for kjøretøy, skal forflytte seg vekk fra området kjøretøyet skal kjøre i når det er nødvendig.
Personer som laster ut av kjøretøy. Pass på at du ALDRI setter deg ned eller legger deg ned bak en bil. Den VIL med stor sannsynlighet flytte på seg, ofte bakover. ALDRI legg deg slik at du kan treffes av et kjøretøy som begynner å bevege seg.
Alle kjøretøy skal ha sitt eget ”offgame” flagg. Dette skal være gult, og skal brukes når kjøretøyet er slått ut, eller beveger seg på noen måte utenfor spillet, for ATV så skal sjåføren ha en gul vest eller tilsvarende når han kjører en utslått ATV. Når gult flagg er oppe, skal det verken skytes på eller fra bilen.
Biler som er med i spillet skal i tillegg merkes med den enkelte sides farge. Rødt kryss foran og på siden for Gerillja, tilsvarende i blått for NATO. Markørkjøretøy vil også bli merket med tilsvarende kryss i hvitt. Biler skal KUN brukes av dere godkjente sjåfører. Det er på ingen måte lov å ødelegge, eller stjele Kjøretøy fra motstandere under spillet. Det skal IKKE skytes på kjøretøy med stålkuler fra 550 fps boltaction rifler (husk 30 meter gjelder mot bil også). Dette på forespørsel fra eiere av biler i spillet, respekter det.

Spawnregler:
Det vil i år være forskjellige spawn og medic regler for NATO, PMC og gerilja. Dette vil fremstå litt komplisert, og vi ber om at alle setter seg godt inn i dette, slik at det ikke skapes beskyldninger om juks rundt dette. For gerilja og PMC vil reglene være rimlig lik det dere har vært borti på tidligere spill. For NATO kommer det mye nye elementer.

Gerilja:
Det er et gitt antall spawnpunkter på område, disse vil være merket på kartet og brifet for dere før spillstart. I tillegg vil det være mulig å spawne i mainbase. For kjøretøy sin del vil disse kun ha mulighet til å respawne i tilknytting til mainbase. Grunnet problemer med at spawnpunkt som er i ferd med å falle, for så plutselig bli reddet av at 15 mann respawnet så er det følgende som gjelder. Er et spawnpunkt under direkte angrep av fi, og blir beskutt. Så er det IKKE mulig å spawne der. Da må man enten gå videre til nærmeste spawnpunkt, eller vente til situasjonen er brakt under kontroll. For den smarte som nå tenker at ”da kan jeg jo legge 2 mann til å skyte på alle fi sine spawnpunkt så får de ikke spawne” Så vil det ikke funke sånn. For at en LZ skal være hot, så skal den utsettes for et gjennomført og bevist angrep for å ta det. Hvis det bare ligger 2 mann å skyter inn i spawnpunktet, så er det fullt mulig å respawne for de som er der. Når du som død kommer til et spawnpunkt, så er det mulig å respawne hver hele og halve time. Det vil si at kommer du til et spawnpunkt 14:02, så må du vente til 14:30 med å respawne. Kommer du derimot inn kl 14:55, så kan du respawne kl 15:00. I tillegg til respawn kommer medic regler.

Medic regler Gerilja:
Gerilja har 1 medic pr 10 mann. Rundet av oppover. Medicen bærer med seg MAKS 30 ”enkeltemannspakker”. ”Enkeltmannspakker” skal binnes rundt den såredes arm. En person kan bli healet 2 ganger, blir han så skutt en tredje gang, så må han respawne. I respawn tar han da av seg ”enkeltmannspakkene” han har fra før. Hvit laken anbefales oppstrimlet som ”enkeltmannspakker”. Husk å ha en samle plass for ditt lags ”enkeltmannspakker”, slik at medic kan fylle opp med ”nye” når han er innom mainbase. De enkelte lag er selv ansvarlig for å ta med seg ”enkeltmannspakker” ingen vil bli utdelt av spilledelsen. Uten pakker får dere heller ikke healet folk. Det er ikke mulig for Gerilja å heale sårede NATO soldater for så å ta de til fange. La derfor sårede NATO soldater ligger for å lide sin skjebne.

Så til selve reglene.

-En medic bruker 2 min på å heale en såret medspiller. Dette gjøres ved å holde en hånd på brystet til den skadde, og så knyte på en ”enkeltmannspakke” rundt armen. Medicer som ønsker må gjerne rollespille rundt dette (hvis spiller tillater), men begrens behandling til 2 min. Medicen SKAL sitte på kne eller rompa når han healer. Det er IKKE lov å ligge under behandlingen. Dette for å hindre at folk bruker sårede som dekning. Dette vil også føre til mer realisme at sårede kanskje må hentes inn før behandling.

-En vanlig Gerilja soldat kan heale en annen. Dette tar 10 min og krever at spillern har fått tak i en ”enkeltmannspakke” fra en medic. Dette kan være en løsning hvis medic er nede.

Felles regler:
-Når en spiller er skutt, så MÅ han ligge i 10 min. Dette kalles blødningstid. Hvis en medic eller en medspiller begynner behandling innen denne tiden, så vil spillern kunne ”reddes”(NATO spillere seg egen regler for hvordan dette funker for dere). Hvis ikke så regnes du som død, og må returnere til et spawnpunkt. Presiserer at spillere MÅ ligge ut denne tiden. Hvis det stedet du falt er veldig utsatt for skyting, så er det lov å krype i dekning innen for rimlig nærhet, ta på deathrag FØR du begynner en slik bevegelse, og gjør det kjent at du er skutt. Denne reglen skal IKKE utnyttes for å gjøre medic jobben lettere, den er der for å hindre farlige situasjoner koblet til treff på ”døde” spillere.
Det er mulig for både andre spillere og medic å forflytte skadde folk. Både før og etter behandling. Dette skal gjøres forsiktig. Det som er verdt å merke seg at skal du forflytte en skadet mann, så skal du GÅ, det er ikke lov å løpe. Og du skal hele tiden ha en arm rundt den skadde du flytter på.

-Legger også Knifekill inn under her. For å kunne utføre en knife kill, så kreves det at du har en eller annen form for falsk kniv. Denne skal på INGEN måte være skadelig for motspillern (hardplast kniver er IKKE godkjent). Måten knifekill skjer er at kniven legges på en av spillerne SKULDRE (ikke halsen eller stukket i magen på han). Og man sier ”knifekill” til vedkommende. Den som da er knifekillet legger seg rett ned, og må ligge blødningstiden (10 min) ut. Det er IKKE mulig å bli healet, og spilleren skal derfor heller ikke rope ut etter medic eller på annen måte tiltrekke seg oppmerksomhet. Når blødningstiden er over, returner til respawn punkt og spawn som normalt. Kan også nevnes at Knifkill skal brukes i situasjoner hvor man har overasket fi, og har mulighet til å oppnå noe skjult. Unngå data spill takter med mest knifkills in a row!

-Så den vanlige reglen om at DØDE MENN SNAKKER IKKE. Det gjelder også sårede menn som ligger i smerte, de husker INGEN ting av det som har skjedd før de ble skutt.

-Om det skulle være noe tvil om treff så er det som følger. En hver bb som treffer deg på kropp, eller noe du bærer på kropp er ”død mann”. Hjelmer og BA gir INGEN beskyttelse. Rikosjetter regnes IKKE som treff (det vil si at kulen har truffet noe annet, og radikalt forandret rettning før den treffer deg). Treff i våpen regnes heller ikke som treff. Ved treff skal det ropes høyt og tydelig TREFF/DØD MANN/HIT (for våre utenlandske venner). I tillegg skal deathrag tas på. Etter dette følger selvsagt rop om medic og alt det som hører med der.

NATO medic regler:
For NATO siden vil vi i år prøve ut noe helt nytt. Jeg ber om at alle spiller holder et åpent sinn til disse reglene, og ser det positive i å prøve de ut. Grunnen til at disse kjøres kun for NATO er at vi vil simulerer forskjellene i den medisinske kapasiteten til en moderne hær, og en lokal opprørsgruppe. Ikke fordi vi ikke trodde gerilja gutta ville klare så ”kompliserte” regler.

Hovedelementer i dette nye konseptet er:
– Feltsykehus
– Medic lag med feltambulanse (panseret).
-”vanlige” medics på lagene for å ”redde liv”.
– 1 time respawn (60 min, ikke hver hele time) for ”døde” spillere.
– Et mer realistisk fokus på dette med å ta tap.

NATO siden vil ha 1 medic pr lag som før (unntatt sniper team). Han vil bære med seg 10 enkeltmannspakker. Dette brukes på skadde NATO soldater innen den 10 minutters blødningstiden. Hvis behandling starter før det, så vil spilleren bli holdt i live til han kan bli fraktet til feltsykehus. Andre spillere enn medic kan selvsagt ta i bruk enkeltmannspakker, men disse må hentes fra medic’en. Her kommer da det nye. Spillere må evakueres til feltsykehus for behandling. Dette kan enten skje ved at han blir påfestet enkeltmannspakke og fraktet dit av eget personell. Enten ved å gå han ut, som krever at en mann GÅR (ikke løpe) sammen med han og støtter han. Eller at han legges i et kjøretøy og kjøres til feltsykehuset i mainbase. Den enkleste måten er å få han evakuert av medic teamet. De har egne kjøretøy til evakuering, i tillegg til trauma medics som begynner behandling i kjøretøyet. Dette vil drastisk kutte ned på behandlingstiden du trenger på feltsykehuset. En kombinasjon av de over er selvsagt også mulig.
Når du har kommet til behandling av medic teamet. Så begynner en klokke å gå. Da er det 20 min til du er ferdig behandlet. Eksempel: Du må fraktes til feltsykehuset, og hvis det tar 10 min fra behandling starter i ”sykebilen” til du er fremme ved feltsykehuset, så vil du kun trenge 10 min behandlingstid i selve feltsykehuset. Tok det 3 min for de å få deg dit, så må du behandles i 17 min osv. total tid skal være maks 20 min. Etter at behandling er ferdig, så kan du returnere til tjeneste.
Medic teamet vil kjøre et høyt fokus på rollespill, og hvis spillere ønsker, så kan de rollespille med alt de orker. Hvis folk IKKE ønsker å rollespille, så kan de si fra i hvert enkelt tilfelle, og blir da bare behandlet som om de er bevistløs, og ingen ting vil bli gjort med deg annet enn å frakt deg til feltsykehuset, hvor du må ligge ut tiden din på 20 min. Det oppfordres til at de fleste legger i et vist nivå av rollespill i hvert fall.
Medic teamet til NATO vil kjøre en demo gjennomføring for alle NATO styrker fredag kveld, slik at alle ser hva dette egentlig dreier seg om.
Så kommer vi til hva som skjer hvis dere IKKE kommer dere til behandling. Den vestlige verdens militærstyrker er veldig opptatt av ikke å ta tap. Dette ønsker vi å simulere ved å vise dere fokuset som er på å behandle sårede, og på å unngå tap av soldater. Vi vil ikke at NATO siden skal være feig, men vi ønsker også at de som leker Rambo på egen hånd erfarer at det kan straffe seg. Hvis du blir skutt, og du enten ikke får enkeltmannspakke festet på deg innen blødningstiden løper ut. Eller det blir klart at ingen kan få deg fraktet til feltsykehus (du ligger alene igjen i skogen, fordi de andre stakk av;)). Så vil du dø. Du må da forflytte deg til respawn. Her må du da oppholde deg i 60 minutter. Her vil det også henge en liste, hvor du setter en strek, for å vise at du har død. Dette er et enkelt regnskap, som vil brukes ingame til å vise hvor mye tap NATO har lidd. Hvis de mister for mange soldater drept, så vil det få ingame følger for NATO siden.
Jeg vet 1 hel klokke timer kan virke som lenge. Dette er fordi vi vil tvinge dere til å bruke det medic systemet som er i spillet, og for å ha et fokus på å redde lagkamerater som ligger såret. Det vil være uhyre få tilfeller hvor dere blir nødt til å melde dere ut død hvis dere bruker de overnevnte metodene for å få folk til behandling.

PMC medic regler:
PMC sine medic regler vil være i utgangspunktet lik gerilja sine. De vil ha et antall medics på sitt lag, som bærer med seg 30 enkeltmannspakker. Og har mulighet til å heale opp på 2 min. De skal sitte når de behandler. De har også mulighet til å heale Gerilja soldater, eller holde NATO soldater i live til de fraktes til feltsykehus.
PMC vil ha respawn hver 30 min som gerilja, men dette vil da være på et eget spawnpunkt som oppgis på kartet til PMC.
PMC har også mulighet til å la seg behandle via NATO systemet hvis det skulle være nødvendig. Da er reglene lik som for NATO soldater.

Krigsfanger:
Kun NATO kan ta krigsfanger. Og dette skjer enten ved at skadet fi sendes gjennom samme behandlingsløype som egne skadde, og så blir satt i fangeleir når de er ferdig på feltsykehus. Eller at de overgir seg og blir tatt hånd om direkte. Dette fungere på følgende vis. Så fort personen overgir seg, så vil han ta ut magasinet, tømme våpen, og følge de retningslinjer han får. Det er IKKE lov å yte motstand når man er fange, og heller ikke lov å rømme. Dette kan virke kjedelig, men man unngår da en del sikkerhetmessige utfordringer. Det er IKKE lov å ta noe fra krigsfanger. Eneste unntak her er at man spør fangen om han har noe spillmessig verdi på seg. Dette vil være slikt som: E meldinger, oppdrags papirer, kart osv. Dette skal da overleveres. Alt sånt kan da kopieres/sees på av NATO, men skal gis tilbake før fangen slippes fri.
Fangene skal følges DIREKTE tilbake til mainbase. Det gis ikke mulighet for å dra disse med på en lang tur rundt i terrenget. Når de kommer til mainbase, så vil de bli satt i fangeleiern. Her vil de sitte frem til neste hele time. Etter dette returnere de som ”død mann” til et spawnpunkt og går inn igjen i spillet på normal måte. Spillmessig vil dette simulere at MP styrker hver time henter fanger i mainbase og kjører disse til egne fangeleire. Det skal IKKE utføres NOEN form for ”krigsfangetjeneste” på spillere. Gerilja tar ikke fanger, og kan av den grunn overse skadet fi. Det skal IKKE forekomme noen form for henrettelse av personell.

”Sprengstoff”:
Hver side vil få utdelt et vist antall C4 blokker. Disse vil kunne brukes til å sprenge ”musehull” i vegger inne i bygg og til å sprenge visse objekter. Det påpekes at det er KUN mellom rom at dette er mulig IKKE mellom etasjer. I tillegg er det heller ikke mulig å bruke disse til å åpne ”murderholes” som finnes i huset hjørner. Musehullene finnes allerede i bygget. Disse vil i utgangspunktet være stengt. Kan de sprenges, så vil det ikke stå noe. Hvis den av en eller annen spill relatert grunn IKKE kan åpnes, så vil det stå. Musehull sprenges ved at en C4 blokk festes på musehullet med ductape, og døren sprenges ved å rope høyt ”BANG”. Deretter åpnes musehulldøren. C4 blokken skal forbli festet til musehullet, og kan ikke brukes igjen. Musehullet SKAL stå åpen etter det, det er IKKE mulig å stenge et åpnet musehull. Sprenging av objekter skjer på samme måte, med da resultat at objektet er ødelagt. Kun Støttelag og sappers vil ha tilgang til C4. Husk at dere får bare et antall for hele spillet, bruker dere alt på å lage musehull, så vil det ikke være igjen til andre oppdrag.

Byggninger:
I sibobyen er det et utvalg bygg. Som i spillsammenheng vil representere alt fra bolighus til kontorer. Ikke alle byggene vil være åpne for spill inni. Dette vil dere blir brifet om ved ankomst. Noen av husene har ekte vinduer, de skal ikke skytes på med overlegg, og er hus det kun er lov å spille rundt, ikke inni. Det vil være møbler og annet løst inventar i husene, dette skal IKKE hives ned trapper, eller på noe annen måte brukes på en måte som kan skade medspiller. I tillegg, en sofapute du holder opp foran vinduet vil stoppe en bb, den vil IKKE stoppe en kule irl. Ergo, ikke bruk ting inne i huset som mobil dekning. Dører skal ÅPNES, de skal ikke sparkes opp. Husk at det er dine venner som kan få den i tryne på andre siden. Vinduene er i 90% av tilfellende stålplater. Disse vil i utgangspunktet stå ÅPENT. Det er IKKE mulig å stenge disse, eller bruke stålplatene som dekning. I de tilfeller hvor vinduet er steng, så er det gjort med overlegg, og skal anses som om det ikke er noe vindu der. I noen av husene finnes det lys, men storsett er det kun naturlig belysning. Taktisk lys er nok en stor fordel. Grunnet at husene vil være gjort klart til spill ila fredagen så vil det IKKE bli gitt rom for at spillere kan gå gjennom husene fredag kveld. Et hus vil bli gjort tilgjengelig for å se hvordan de er bygget opp, men det vil være alt frem til spillstart. Det vil IKKE bli gitt noe form for treningsmuligheter fredagen. Øv før dere kommer, eller ingame lørdag. Husk å tenke sikkerhet for deg selv og dine medspillere i ALT du gjør!

NO PLAY:
Erfaring viser dessverre at ulykker vil skje ila et så stort spill. Hvis det oppstår noen som helst skade så skal det meldes fra til spilledelsen umiddelbart. Hvis spillet kan fortsette uten betydning for den skadde (en utskutt tann vil være like borte om spillet stoppes eller ikke), så kan det bare gå videre, og den skadde settes i kontakt med spilledelsen. Hvis det derimot er nødvendig å stoppe spillet, så skal dette meldes på samband, og alle faste poster og involverte styrker i spillet skal rope spill pause høyt og tydelig. (på den måten ungår vi situasjoner som i 2006, hvor sniperteam som er av samband tror spillet er i gang). Lag som ligger skjult trenger ikke rope ut, men alle andre lag skal rope slik at dette gjøres kjent for alle. Når det er spill pause skal alle ligge i ro til spillet starter igjen. Det er uhyre viktig at folk passer på hverandre. Ser noen dårlig ut, si fra, få de til å ta det med ro og få i seg drikke. Erfaringer viser at inntak av nok drikke er UHYRE viktig. På et så langt og sammenhengende spill som dette er også det å spise regelmessig viktig. Ikke la deg selv gå tom, det vil slå deg ut for resten av spillet. INGEN spillere skal være redd for å si fra til sin lagfører eller spilledelsen om at ”sorry, nå trenger jeg en pause” det er bedre å ta seg 1 time ”offgame” og få med seg resten av spillet, enn å gå i bakken og gå glipp av resten. Primært skal skader meldes til spilledelsen, men er det akutt er det selvsagt nødnr direkte til ambulanse som gjelder. Spilledelsen vil ha en liste med nr til alt av legetjeneste, i tillegg til kontakt med lokalt sykehus med tanke på henting av skadet personell. Det vil være bygginger i bruk i dette spillet. Pass på ting som vinduer, trapper, og andre steder man kan falle. Flere av byggingene er høye, og fall herfra vil være alvorlig. Det er IKKE lov å krype ut på taket av byggninger. I tillegg vil IKKE ”musehull” mellom etasjer være lov å bruke, siden de etterlater et hull i gulvet! Det vil IKKE være mulighet til å bruke stiger for å komme inn i vinduer over første etasje. Dette av sikkerhetsmessige grunner. Det er IKKE lov å bruke loft eller deler av huset som kun kan nås gjennom en luke i Gulv/tak.
Ved bevegelse inn og ut av kjøretøy, pass på at du ikke tråkker på, eller på annen måte skader utstyr som er i kjøretøyet. Det vil være ”mye” kjøretøy i bruk, så jeg ber om at ALLE ferdes trygt i spillområde, og ansvaret til de som kjører kjøretøy er STORT.
Hvis det skulle komme ikke spillere inn i område, så skal dette opplyses om umiddelbart, og spillet pauses frem til de er ute av område. Nærmeste personell tar kontakt med de sivile, hvis det ikke finnes spilledels i nærheten for å ta seg av dette.
Igjen, pass på hverandre folkens, husk at vi gjør dette for moro, og ingen ting er verdt verken din egen eller andres helse!

Comments are closed.